Функції, завдання, права науково-методичної ради
Науково-методична рада (НМР) є колективним громадським професійним органом, що поєднує на добровільній основі педагогів, які прагнуть здійснювати перетворення у школі на науковій основі, керуючись визначеними концептуальними положеннями, підходами, ідеями.
У педагогічній літературі визначають три основні функції науково-методичної ради:
- організаційно-педагогічна функція;
- інструктивно-методична функція;
- пошуково-дослідницька функція;
- аналітико-прогностична функція.
Організаційно-педагогічна функція передбачає організацію методичної роботи у школі: формування моделі, визначення завдань щодо змісту методичної роботи, планування колективних, групових методичних заходів; розробка цільових проектів та програм щодо інноваційного розвитку школи (напр. з розвитку пріоритетного напрямку позакласної роботи, з організації роботи «майданчика інновацій»), організація експериментальної діяльності. Ця функція здійснюється через реалізацію місії - створення колективу однодумців, які б працювали над постійним професійним самовдосконаленням, підвищенням продуктивності педагогічної праці
та таких завдань:
- вироблення моделі, формування пріоритетних завдань, визначення змісту методичної роботи (роботи з професійного розвитку);
- розгляд планів, програм, проектів усіх підрозділів методичної роботи, їх затвердження;
- здійснення загального керівництва методичною, науковою, інноваційною діяльністю; організація групових та колективних методичних заходів (педради, психолого-педагогічних семінарів, консиліуми, проблемних семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій, педагогічних читань, творчих звітів-презентацій) в системі роботи з професійного розвитку;
- організація педагогічних конкурсів у школі, підготовки вчителів до педагогічних конкурсі вищих рівнів;
- популяризація активних форм методичної роботи, навчання керівників методичного активу;
- затвердження тематики засідань педагогічних рад;
- організація розробки стратегічних документів школи (програм розвитку, освітньої програми, що включає навчальний план);
- участь у розробці варіативної частини навчальних планів, внесення змін у вимоги до мінімального обсягу й змісту навчальних програм;
- організація розробки та коректування концепції освітнього процесу відповідно до основних напрямків розвитку школи;
- сприяння пошуку та використанню в навчально-виховному процесі сучасних організаційних форм, методів і прийомів навчання й виховання, нових освітніх технологій;
- координація діяльності з питань методичної роботи з іншими підрозділами професійної освіти – окружними, районними методичними об’єднаннями, районним методичним кабінетом, інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників;
- організація цілеспрямованої роботи з молодими спеціалістами (організація стажування та наставництва);
- організація співпраці з ВНЗ, вирішення спільних проблем, участь учителів, викладачів у семінарах, конференціях;
- організація самоосвітньої роботи педагогів, самовдосконалення й самореалізація їхньої особистості;
- розгляд питань організації, керівництва й контролю роботи з обдарованими дітьми, позакласною, дослідницькою роботою учнів;
- організація роботи шкільного методичного кабінету.
Для того, щоб учитель забезпечував особистий професійний ріст, досліджував, практично осмислював, вносив свої корективи, методична рада проводить таку роботу:
- забезпечує вчителя необхідною методичною літературою;
- визначає час для організації методичної роботи вчителів;
- напрацьовує систему підпорядкування та делегування повноважень у рамках організації науково-методичної роботи.
- допомагає методичним об’єднанням, творчим групам в процесі добору необхідних матеріалів і координує роботу проектів, програм;створює умови до самовдосконалення вчителя.
Така система роботи передбачає чіткий розподіл повноважень, побудована за принципом особистого вибору вчителя. Учитель працює ефективніше, бо вмотивований своїм бажанням та особистим зобов’язанням.
Інструктивно-методична функція передбачає координацію роботи з вивчення нормативно-правового, інструктивно-методичного забезпечення функціонування школи та роботи вчителів зокрема (орг. методичних нарад, інструктивних навчань, орг.. роботи методичного кабінету тощо). Члени методичної ради – це консультанти з питань методичного спрямування, забезпечення організації навчально-виховного процесу, роботи з батьками та громадськістю. Така функція здійснюється через реалізації таких завдань:
§ інструктаж та консультування педагогів з питань виконання нормативних, директивних документів, організації навчально-виховного процесу;
§ оперативне інформування педагогів про досягнення психолого-педагогічної науки, кращий педагогічний досвід педагогічних працівників району, області, країни;
§ консультування педагогів із проблем інноваційної діяльності, дослідницької роботи, професійного самовдосконалення;
§ допомога вчителям, які атестуються, в підготовці презентації власних методичних фахових напрацювань;
§ внесення пропозицій зі стимулювання й оцінки інноваційної діяльності педагогів, у тому числі в ході атестації;
Пошуково-дослідницька функція полягає в стимулюванні ініціативи та активізація творчості членів педагогічного колективу до науково-дослідницької, експериментальної та іншої творчої діяльності, спрямованої на вдосконалення, оновлення й розвиток навчально-виховного процесу в закладі освіти та роботі педагога та передбачає реалізацію таких завдань:
§ координація та науково-методичний супровід роботи колективу над науково-методичною проблемою;
§ координація та надання допомоги вчителям щодо індивідуальних науково-методичних досліджень;
§ вивчення узагальнення й поширення передового досвіду: вивчення професійних досягнень педагогів, узагальнення прогресивного досвіду кожного та впровадження його у практику роботи педагогічного колективу; організація роботи з поширення творчих доробків та ППД педагогів школи;
§ вивчення та узагальнення колективного досвіду роботи;
§ контроль процесу та результатів комплексних досліджень, проектів, експериментів, здійснюваних в закладі освіти;
§ вироблення й погодження підходів до організації, здійснення та оцінка інноваційної діяльності в школі;
§ організація та стимулювання ініціативи педагогічного колективу до науково-дослідної, експериментальної та іншої творчої діяльності, спрямованої на вдосконалення, оновлення й розвиток навчально-виховного процесу в закладі освіти та роботі педагога.
§ створення умов для використання в роботі педагогів діагностичних методик і моніторингових програм з прогнозування, узагальнення та оцінки результатів педагогічної діяльності.
§ створення умов для використання в роботі педагогів діагностичних методик і моніторингових програм з прогнозування, узагальнення та оцінки результатів педагогічної діяльності;
§ організація роботи з удосконалення навчально – методичної бази кабінетів;
§ розробка положень про проведення конкурсів, олімпіад, змагань за предметами.
Виходячи з пріоритетів у роботі закладів освіти нашого району пріоритетними завданнями у реалізації пошуково-дослідницької функції науково-методичних рад шкіл, мають стати:
§ вироблення концепції програми розвитку школи;
§ науково-методичний супровід профільного навчання і допрофільної підготовки в опорних школах;
§ модернізація позакласної роботи та розвиток шкіл по пріоритетних напрямках позакласної роботи;
§ організація роботи «Майданчиків інновацій» (науково-дослідної, експериментальної діяльності);
§ реалізація виховних програм.
Аналітико-прогностична функція є важливою в умовах впровадження стратегічного управління та планування роботи школи, здійснюється через реалізацію таких завдань:
§ аналіз та корекція моделі, змісту, форм та метолів роботи з професійного розвитку вчителів;
§ проведення діагностики професійно компетентності вчителів школи; вивчення професійних досягнень вчителів, узагальнення ППД;
§ аналіз результатів освітньої діяльності за предметами;
§ розгляд і оцінка навчальних програм варіативної складової з метою їх впровадження у навчально-виховний процес;
§ здійснення тематичних та комплексних досліджень у школі;
§ оцінка інноваційної діяльності педагогів, у тому числі в ході атестації;
§ організація експертизи стратегічних документів школи (програм розвитку, освітньої програми, що включає навчальний план); оцінка стратегічно важливих пропозицій з розвитку школи, її окремих ділянок, з науково-методичного забезпечення освітніх процесів, у тому числі інноваційних;
§ обговорення та експертиза рукописів навчально – методичних посібників і дидактичних матеріалів;
§ контроль процесу та результатів комплексних досліджень, проектів, експериментів, здійснюваних в закладі освіти.
Звичайно, при організації роботи науково-методичної ради, як колективно-громадського професійного органу, колектив школи повинен чітко визначити його права. Наприклад, науково-методична рада може мати право:
§ підготовлювати пропозиції й рекомендувати вчителів на підвищення кваліфікаційної категорії та розряду;
§ висувати пропозиції про поліпшення навчального процесу в школі;
§ подавати пропозиції педагогічній раі про вивчення ППД роботи вчителів;
§ порушувати питання про публікацію матеріалів щодо передового педагогічного досвіду, накопиченого в методичних об'єднаннях;
§ рекомендувати вчителям різні форми підвищення кваліфікації;
§ висувати вчителів для участі в педагогічних конкурсах «Учитель року», «Урок року» і «Класний керівник» та ін..
Отже, науково-методична рада покликана координувати зусилля різних служб, підрозділів школи, творчих педагогів, спрямовані на розвиток науково-методичного забезпечення освітнього процесу, інноваційної діяльності педагогічного колективу. Цей орган є головним консультативним органом школи з питань науково-методичного забезпечення освітнього процесу.