Функції, завдання, права науково-методичної ради

Науково-методична рада (НМР) є колективним громадським професійним органом, що поєднує на добровільній основі педагогів, які прагнуть здійснювати перетворення у школі на науковій основі, керуючись визначеними концептуальними положеннями, підходами, ідеями.

У педагогічній літературі визначають три основні функції науково-методичної ради:

- організаційно-педагогічна функція;

- інструктивно-методична функція;

- пошуково-дослідницька функція;

- аналітико-прогностична функція.

Організаційно-педагогічна функція передбачає організацію методичної роботи у школі: формування моделі, визначення завдань щодо змісту методичної роботи, планування колективних, групових методичних заходів; розробка цільових проектів та програм щодо інноваційного розвитку школи (напр. з розвитку пріоритетного напрямку позакласної роботи, з організації роботи «майданчика інновацій»), організація експериментальної діяльності. Ця функція здійснюється через реалізацію місії - створення колективу однодумців, які б працювали над постійним професійним самовдосконаленням, підвищенням продуктивності педагогічної праці
та таких завдань:

- вироблення моделі, формування пріоритетних завдань, визначення змісту методичної роботи (роботи з професійного розвитку);

- розгляд планів, програм, проектів усіх підрозділів методичної роботи, їх затвердження;

- здійснення загального керівництва методичною, науковою, інноваційною діяльністю; організація групових та колективних методичних заходів (педради, психолого-педагогічних семінарів, консиліуми, проблемних семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій, педагогічних читань, творчих звітів-презентацій) в системі роботи з професійного розвитку;

- організація педагогічних конкурсів у школі, підготовки вчителів до педагогічних конкурсі вищих рівнів;

- популяризація активних форм методичної роботи, навчання керівників методичного активу;

- затвердження тематики засідань педагогічних рад;

- організація розробки стратегічних документів школи (програм розвитку, освітньої програми, що включає навчальний план);

- участь у розробці варіативної частини навчальних планів, внесення змін у вимоги до мінімального обсягу й змісту навчальних програм;

- організація розробки та коректування концепції освітнього процесу відповідно до основних напрямків розвитку школи;

- сприяння пошуку та використанню в навчально-виховному процесі сучасних організаційних форм, методів і прийомів навчання й виховання, нових освітніх технологій;

- координація діяльності з питань методичної роботи з іншими підрозділами професійної освіти – окружними, районними методичними об’єднаннями, районним методичним кабінетом, інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників;

- організація цілеспрямованої роботи з молодими спеціалістами (організація стажування та наставництва);

- організація співпраці з ВНЗ, вирішення спільних проблем, участь учителів, викладачів у семінарах, конференціях;

- організація самоосвітньої роботи педагогів, самовдосконалення й самореалізація їхньої особистості;

- розгляд питань організації, керівництва й контролю роботи з обдарованими дітьми, позакласною, дослідницькою роботою учнів;

- організація роботи шкільного методичного кабінету.

Для того, щоб учитель забезпечував особистий професійний ріст, досліджував, практично осмислював, вносив свої корективи, методична рада проводить таку роботу:

- забезпечує вчителя необхідною методичною літературою;

- визначає час для організації методичної роботи вчителів;

- напрацьовує систему підпорядкування та делегування повноважень у рамках організації науково-методичної роботи.

- допомагає методичним об’єднанням, творчим групам в процесі добору необхідних матеріалів і координує роботу проектів, програм;створює умови до самовдосконалення вчителя.

Така система роботи передбачає чіткий розподіл повноважень, побудована за принципом особистого вибору вчителя. Учитель працює ефективніше, бо вмотивований своїм бажанням та особистим зобов’язанням.

Інструктивно-методична функція передбачає координацію роботи з вивчення нормативно-правового, інструктивно-методичного забезпечення функціонування школи та роботи вчителів зокрема (орг. методичних нарад, інструктивних навчань, орг.. роботи методичного кабінету тощо). Члени методичної ради – це консультанти з питань методичного спрямування, забезпечення організації навчально-виховного процесу, роботи з батьками та громадськістю. Така функція здійснюється через реалізації таких завдань:

§ інструктаж та консультування педагогів з питань виконання нормативних, директивних документів, організації навчально-виховного процесу;

§ оперативне інформування педагогів про досягнення психолого-педагогічної науки, кращий педагогічний досвід педагогічних працівників району, області, країни;

§ консультування педагогів із проблем інноваційної діяльності, дослідницької роботи, професійного самовдосконалення;

§ допомога вчителям, які атестуються, в підготовці презентації власних методичних фахових напрацювань;

§ внесення пропозицій зі стимулювання й оцінки інноваційної діяльності педагогів, у тому числі в ході атестації;

Пошуково-дослідницька функція полягає в стимулюванні ініціативи та активізація творчості членів педагогічного колективу до науково-дослідницької, експериментальної та іншої творчої діяльності, спрямованої на вдосконалення, оновлення й розвиток навчально-виховного процесу в закладі освіти та роботі педагога та передбачає реалізацію таких завдань:

§ координація та науково-методичний супровід роботи колективу над науково-методичною проблемою;

§ координація та надання допомоги вчителям щодо індивідуальних науково-методичних досліджень;

§ вивчення узагальнення й поширення передового досвіду: вивчення професійних досягнень педагогів, узагальнення прогресивного досвіду кожного та впровадження його у практику роботи педагогічного колективу; організація роботи з поширення творчих доробків та ППД педагогів школи;

§ вивчення та узагальнення колективного досвіду роботи;

§ контроль процесу та результатів комплексних досліджень, проектів, експериментів, здійснюваних в закладі освіти;

§ вироблення й погодження підходів до організації, здійснення та оцінка інноваційної діяльності в школі;

§ організація та стимулювання ініціативи педагогічного колективу до науково-дослідної, експериментальної та іншої творчої діяльності, спрямованої на вдосконалення, оновлення й розвиток навчально-виховного процесу в закладі освіти та роботі педагога.

§ створення умов для використання в роботі педагогів діагностичних методик і моніторингових програм з прогнозування, узагальнення та оцінки результатів педагогічної діяльності.

§ створення умов для використання в роботі педагогів діагностичних методик і моніторингових програм з прогнозування, узагальнення та оцінки результатів педагогічної діяльності;

§ організація роботи з удосконалення навчально – методичної бази кабінетів;

§ розробка положень про проведення конкурсів, олімпіад, змагань за предметами.

Виходячи з пріоритетів у роботі закладів освіти нашого району пріоритетними завданнями у реалізації пошуково-дослідницької функції науково-методичних рад шкіл, мають стати:

§ вироблення концепції програми розвитку школи;

§ науково-методичний супровід профільного навчання і допрофільної підготовки в опорних школах;

§ модернізація позакласної роботи та розвиток шкіл по пріоритетних напрямках позакласної роботи;

§ організація роботи «Майданчиків інновацій» (науково-дослідної, експериментальної діяльності);

§ реалізація виховних програм.

Аналітико-прогностична функція є важливою в умовах впровадження стратегічного управління та планування роботи школи, здійснюється через реалізацію таких завдань:

§ аналіз та корекція моделі, змісту, форм та метолів роботи з професійного розвитку вчителів;

§ проведення діагностики професійно компетентності вчителів школи; вивчення професійних досягнень вчителів, узагальнення ППД;

§ аналіз результатів освітньої діяльності за предметами;

§ розгляд і оцінка навчальних програм варіативної складової з метою їх впровадження у навчально-виховний процес;

§ здійснення тематичних та комплексних досліджень у школі;

§ оцінка інноваційної діяльності педагогів, у тому числі в ході атестації;

§ організація експертизи стратегічних документів школи (програм розвитку, освітньої програми, що включає навчальний план); оцінка стратегічно важливих пропозицій з розвитку школи, її окремих ділянок, з науково-методичного забезпечення освітніх процесів, у тому числі інноваційних;

§ обговорення та експертиза рукописів навчально – методичних посібників і дидактич­них матеріалів;

§ контроль процесу та результатів комплексних досліджень, проектів, експериментів, здійснюваних в закладі освіти.

Звичайно, при організації роботи науково-методичної ради, як колективно-громадського професійного органу, колектив школи повинен чітко визначити його права. Наприклад, науково-методична рада може мати право:

§ підготовлювати пропозиції й рекомендувати вчителів на підвищення кваліфікаційної категорії та розряду;

§ висувати пропозиції про поліпшення навчального процесу в школі;

§ подавати пропозиції педагогічній раі про вивчення ППД роботи вчителів;

§ порушувати питання про публікацію матеріалів щодо передового педагогічного досвіду, накопиченого в методичних об'єднаннях;

§ рекомендувати вчителям різні форми підвищення кваліфікації;

§ висувати вчителів для участі в педагогічних конкурсах «Учитель року», «Урок року» і «Класний керівник» та ін..

Отже, науково-методична рада покликана координувати зусилля різних служб, підрозділів школи, творчих педагогів, спрямовані на розвиток науково-методичного забезпечення освітнього процесу, інноваційної діяльності педагогічного колективу. Цей орган є головним консультативним органом школи з питань науково-методичного забезпечення освітнього процесу.

Кiлькiсть переглядiв: 2151