КОНЦЕПЦІЯ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ
І ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ
В сучасних соціокультурних умовах розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні значно зростає роль правової освіти і правового виховання населення, що викликано ускладненням економічних і політичних процесів, соціальних відносин, розширенням комунікативних зв’язків між людьми, зростанням відповідальності особистості за власну долю. Без глибоких правових знань еволюційний розвиток суспільства неможливий.
Правова освіта і правове виховання передбачає створення системи навчання і виховання, направленої на формування нового, вищого рівня правової культури особистості. Нарізним стрижнем цієї культури є правосвідомість особистості, яка включає отримання системних наукових знань про право, правопорядок і його охорону та виховання емоційно-оціночного ставлення до права і правопорядку.
Правова культура суспільства - як стабільна відповідність способу і результату поведінки всіх і кожного правовим нормам, принципам, цінностям - відображує рівень розвитку правосвідомості кожної особистості і вміщує в собі не тільки знання про закон і правопорядок, але й безпосередні дії людини (прояв законослухняності, поваги до права, закону) в різних, навіть виняткових життєвих ситуаціях, передбачає уміння і готовність особистості вирішувати свої життєві проблеми, жити з людьми і серед людей, орієнтуючись на норми права і не виходячи за межі закону.
Означена характеристика правової культури, як кінцевого результату правової освіти, відображує необхідність її системного здійснення в школі, починаючи з молодших класів,
Правові норми дозволяють упорядкувати суспільні стосунки, поведінку людини. Вони визначають, що дозволено, а що заборонено, як необхідно діяти в тій чи іншій життєвій ситуації.
Тому вивчення регулятивних правових норм має надзвичайно важливе значення для інтеграції особистості в сучасне суспільство.
Мета і завдання правової освіти і правового виховання:
- створення цілісної системи правового навчання і морально-правового виховання учнів всіх вікових категорій;
- сприяння становленню гуманістично орієнтованої особистості, яка має почуття власної гідності, громадянські активної і законослухняної, яка поважає права і свободи людини, уміє їх захищати, володіє юридичними знаннями, необхідними для її інтеграції в сучасне суспільство і успішної реалізації життєвих планів, формування життєвої компетентності
Правова освіта школярів здійснюється поетапно.
І етап - школа І ступеня (1-4 класи) - впровадження курсу “Світ навколо мене”.
Стрижень: етичні проблеми гуманістичних цінностей життя.
Мета: - формування соціальних, моральних якостей особистості (почуття власної гідності, поваги до себе і оточуючих, вимогливість, відповідальність, негативне ставлення до приниження, зневажливого звертання, протест проти будь-яких проявів насильства, впевненість в собі, віра в добро, справедливість, уміння захистити свою гідність, формування навичок життя в спільноті, неконфліктного розвязання проблем);
- формування в учнів первісних знань про оточуючий світ, країну, в якій вони живуть, розуміння понять “закон”, “право”, “правопорядок”.
Компоненти змісту курсу:
- головні цінності нашого життя;
- первісні уявлення про права людини;
- поняття “держава”, “правова держава”, “Україна”;
-поняття “громадянин України”, “3акон”;
- місце правил в житті людини і суспільства;
- правила поведінки в школі, громадських місцях;
- правила особистої гігієни;
- правові документи: Конституція України, Конвенція про права дитини, Загальна декларація прав людини.
Очікувані результати учні:
- знають конкретні правила поведінки в сім’ї, в школі, в громадських місцях, місцях відпочинку; розуміють необхідність їх виконання, уміють оцінювати свої дії і дії інших людей з точки зору дотримання правил поведінки, уміють обирати спосіб поведінки у відповідності до життєвих обставин;
- мають уявлення про права людини (Загальна декларація прав людини, Конвенція про права дитини, Конституція України); розуміють цінність людського життя, здоров’я, поважають права і свободи інших людей; негативно ставляться до жорстокості, агресії, знають способи захисту своїх прав;
- знають про те, які дії і вчинки заборонені законом, вміють пояснити, чому; знають про деякі види покарання за порушення правових норм; намагаються бути законослухняними;
- мають уявлення про Конституцію України, знають державні символи країни, розуміють терміни: закон, держава, правова держава, громадянин;
- знають правила безпеки поведінки, мають уявлення про вчинки, що несуть загрозу життю і здоров’ю.
II етап - школа II ступеня (5-9 класи) - впровадження курсів “Соціальна практика”, “Основи правознавства”.
Стрижень: закладання знань і основ розуміння життя і смерті, тимчасового і вічного, гуманного, духовного і бездуховного, животворчого і руйнівного, свободи і рабства, демократизації і свавілля, принципів міжнаціональних, міждержавних, міжконфесійних стосунків.
Мета: завершення формування правосвідомості, толерантного ставлення до інших; формування філософських уявлень про живе, усвідомлення головних цінностей життя, створення позитивної “Я- концепції”; усвідомлення про своє місце в суспільстві.
Компоненти змісту курсу:
- цінності оточуючого середовища як умови життя і здоров’я людини;
- роль соціальних норм у формуванні моральної поведінки;
- юридична відповідальність за протиправну поведінку;
- права і обов’язки громадянина України;
- правова культура і правовий нігілізм;
- основні міжнародні і державні нормативні акти про права і свободи людей;
- поняття “право і мораль”, “правове мислення”, “ правова і правомірна поведінка”, “правопорушення”;
- формування гуманістичного світогляду.
Очікувані результати учні:
- знають соціальні і правові норми;
- вміють пояснити вибір правової поведінки;
- володіють необхідною юридичною термінологією;
- усвідомлюють своє місце в суспільстві;
- застосовують в житті свої права і свободи;
- не порушують права і свободи інших людей, уміють створювати безпечні умови побуту;
- є законослухняними;
- володіють умінням толерантно ставитись до інших поглядів і способів життя, які не порушують Закон.
III етап - школа III ступеня - впровадження курсу “Права людини”.
Стрижень: - прищеплення віри у верховенство Закону, переконання, що життя у демократичному суспільстві залежить від свободи і незалежності його членів.
Мета курсу: - сприяти формуванню правового світогляду молоді, який включає систему теоретичних поглядів на права і основні свободи людини, відповідну активну життєву позицію, ціннісні орієнтири, ідеали, переконання, принципи пізнання;
- виховання молоді у ствердженні людської гідності та вартісності особистості.
Компоненти змісту курсу:
- знання основних прав і свобод громадян України, характерних рис громадянського суспільства і правової держави, загальновизнаних правових цінностей;
- основні категорії прав, обов’язків, зобов’язань і відповідальності особи;
- поняття про різні форми несправедливості, нерівності, дискримінації, зокрема расизм, геноцид;
- особи, рухи і найважливіші акції, якими відзначена історія боротьби за права людини;
- основні міжнародні декларації та конвенції з прав людини;
- успіхи і прогрес у справі забезпечення основних прав людини.
Очікувані результати учні:
- знають основні права і свободи громадян суспільства, правової держави, основні міжнародні акти про права людини:
- усвідомлюють глибинний зміст та сутність прав людини, їх моральну обумовленість та взаємозв’язок з етичними, політичними, культурними нормами суспільства;
- мають переконання в необхідності правомірної поведінки, дотриманні правових обов’язків, вміти користуватися механізмом захисту прав і свобод;
- вміють вільно висловлювати і відстоювати свою точку зору, з повагою ставляться до інших поглядів.
Література
Права людини: Міжнародні договори України, декларації, документи - К. 2002.
Правознавство. Підручник під редакцією академіка, д.ю.н., професора В.В.Копєйчікова. К: Юрінком Інтер. 2003
Хрестоматія з правознавства. (Посібник до підручника з правознавства) – К: Юрінком Інтер. 2003
Популярна юридична енциклопедія. К: Юрінком Інтер. 2003
Коментар до Конституції України – К: Інститут законодавства Верховної Ради України. 1996р.
Конституція України. 28 червня 1996р.
Про громадянство України. Закон України від 18 січня 2001р.
Права людини: Методичні рекомендації для вчителів. Під ред. Л.Грузінової,
Л.Заболоцької, У. Усенка, Г.Цвікальської. “Право”. К:1996
Міжнародне право.К:"Юрінком Інтер". 2000
Міл Джон Стюарт. Про свободу. К:"Свободи". 2001
Рабінович П.М. Основи загальної теорії права та держави. К: 1998